14. Zeppelin & de Bodensee

Gepubliceerd op 11 augustus 2022 om 17:57

Wat is de relatie tussen de Zeppelin & de Bodensee? Wij wisten het niet.....maar het werd een prachtige ervaring.

De Bodensee verwijst naar drie wateren aan de Rijn aan de noordelijke voet van de Alpen : (1) Bovenmeer Bodensee ( Obersee ), (2) Benedenmeer Bodenmeer ( Untersee ) en een verbindingsstuk van de Rijn, genaamd de Rijn ( Seerhein ). Deze waterlichamen liggen in het Bodenmeerbekken ( Bodenseebecken ), dat deel uitmaakt van het Alpenvoorland en waar de Rijn doorheen stroomt. Het meer ligt waar Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk samenkomen.  De Rijn stroomt, als Alpenrijn , vanuit het zuiden het meer in, met zijn oorspronkelijke loop die de Oostenrijks-Zwitserse grens vormt, en mondt uit in het Benedenmeer waar hij , als Hoogrijn , de Duitse Zwitserse grens vormt tot aan de stad Basel .

De Duitser Ferdinand von Zeppelin is de geschiedenisboeken ingegaan als de uitvinder van de Zeppelin, een luchtschip met een metalen geraamte. De eerste vlucht vond plaats op 2 juli 1900. De bouw van  de Zeppelin is onder meer geïnspireerd door de Amerikaanse Burgeroorlog, waar luchtballonnen worden ingezet om vijandelijk gebied te verkenden. Doordat de luchtafweer zich snel ontwikkelde werden de Zeppelins later steeds minder ingezet. De luchtschepen waren te weinig wendbaar om zich tegen de beschietingen te verdedigen. Na de Eerste Wereldoorlog worden de Zeppelins (vanaf 1918) op grote schaal ingezet als lijndienst voor burgers.  Op 6 mei 1937 kwamen 35 mensen om het leven tijdens de ramp met de LZ129 Hindenburg, het grootste passagierluchtschip dat ooit was gebouwd. De ramp betekende het einde van het tijdperk van het luchtschip. 

In de Duitse stad Friedrichshafen aan de Bodensee, waar vanaf 1898 tot het begin van de Tweede Wereldoorlog veel Zeppelins werden gebouwd, zijn de luchtschepen nog wel geregeld te zien. Sterker nog: Je kunt een vlucht maken boven de Bodensee. Dat is wat wij gedaan hebben.

Nadat we zijn ingestapt volgens het riuteel, twee mensen eruit, twee mensen erin, etc., etc horen wij de motoren zachtjes zoemen, op majestueuze wijze stijgt de Zeppelin NT snel naar ca. 300 meter hoogte waarop hij blijft zweven. De gordels los mogen los, we kunnen rondlopen in de Zeppelin en een blik werp over de schouder  van de piloot is mogelijk.

Maar het is vooral genieten van het geweldige uitzicht door de gigantische panoramavensters. Het maakt niet uit wat we doen, want de wereld van de Rijn ligt aan onze voeten. Door de geringe vlieghoogte kunnen wij  alle details op de grond te herkennen. 

We vliegen over de Bodensee richting Konstanz.....juist, de plek waar de Rijn de Bodensee verlaat.

Van Konstanz naar Bloemeneiland Manau, Pfahlbauten en Meersberg. En uiteindelijk een prachtig zicht op de burcht van Meersberg.

Hoe het aan boord was? Relaxed.

Reactie plaatsen

Reacties

Stef Migchelbrink
2 jaar geleden

Prachtig allemaal! Mooi om te lezen hoe jullie het beleven en er van genieten!