Etappe 2 Calanque de Sugiton

Gepubliceerd op 1 juni 2022 om 19:21

Calanque de Sugiton

Calanque de Sugiton is één van de kleinere calanques. Hoewel het vrij klein is, is Sugiton misschien wel de meest bekende van alle Calanques in Marseille, simpelweg omdat het gemakkelijk toegankelijk is voor wandelaars, beginnend vanaf de Luminy University Campus. Maar ook omdat het zelfs tijdens het warme seizoen open is voor toeristen, in tegenstelling tot de meeste Calanques. In de zomer zijn de meeste Calanques zelfs gesloten vanwege het hoge brandrisico.

Vanaf de Luminy Universiteit wandelen we eerst naar Belvédère de Sugiton.  We zijn hier 's morgens vroeg. Nog geen andere toeristen.. De mist en wolken hangen nog laag en zijn goed zichtbaar als we naar het uitzichtpunt wandelen. Het uitzichtpunt is bovenop een rots omringd met hekwerk. Het laatste stukje moet beklommen worden.  Vanaf  de Belvédère de Sugiton  hebben wij een prachtig uitzicht op Calanque de Sugiton en Calanque de de Morgiou.  Bij Calanque de Morgiou zien we de bootjes en huizen  als een Miniatur Wunderland liggen.

Nadat we genoten hebben van het prachtige uitzicht, zetten we onze wandeling voort naar de Calanque Sugiton.  Het eerste stuk is nog goed te doen via een pad.  Het tweede stuk van de wandeling, pakken wij  een uitdagender pad: Het is vrij steil, bezaaid met rotsen en stenen maar dit leidt ons sneller naar de Calanque toe.

Eenmaal aangekomen in Sugiton, kun je het turquoise water en het wilde landschap bewonderen.  Er zijn twee kleine baaien met kiezelstrand.  Gelukkig waren we nog vroeg en hadden we plek op het strand. Na deze wandeling naar Sugitoin  is een frisse duik  heerlijk.  Heerlijk genieten van een heerlijke picknick.

Het is een schitterende calanques met hoge rotsblokken die boven het water uitsteken. Je hebt  direct uitzicht  op  Ilot du Torpilleur. Dit is een eiland op ongeveer tien meter van de kust. Het dankt zijn naam aan zijn vorm vergelijkbaar met een militair schip. Wij zagen eerder een gezicht in het eiland dan een militair schip.

Dan trekken we verder.  Het plan is Calanque de Morgiou. En dan vanaf Calanque de Morgiou terug naar de Luminy University Campus.

Het eerste deel is al spannend. Met een steile trap omhoog, verder klauteren en dan pas weer een pad om te wandelen. En het is hoog, maar erg mooi vergezichten.

Dan komen we aan op het punt om te dalen...........een hele steile daling. En de ketting om ons vast te houden bij de daling is er niet meer. Met alle wijsheid besloten om terug te lopen via de heenweg. Een nog forse klim óók nog.

Calanque Sugiton heeft een adembenemende natuur. Op het strand kom je helemaal tot rust .